Εγκύκλιος της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας Κρήτης για τον Ορθόδοξο χριστιανικό Γάμο, την οικογένεια και το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τον «γάμο μεταξύ των ατόμων ιδίου φύλου»

Εγκύκλιος της Ιεράς Επαρχιακής Συνόδου της Εκκλησίας Κρήτης για τον Ορθόδοξο χριστιανικό Γάμο, την οικογένεια και το υπό ψήφιση νομοσχέδιο για τον «γάμο μεταξύ των ατόμων ιδίου φύλου»
Ημερομηνία δημοσίευσης 27.01.2024

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΝ  ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΝ

ΙΕΡΑ ΕΠΑΡΧΙΑΚΗ ΣΥΝΟΔΟΣ
ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΚΡΗΤΗΣ

Αριθμ. Πρωτ. 104                                                                             Εν Ηρακλείω, τη 25η Ιανουαρίου 2024

Προς
τους ευλαβεστάτους Κληρικούς, τους οσιοτάτους Μοναχούς 
και προς το ευσεβές Πλήρωμα της Εκκλησίας Κρήτης
 
 

Τέκνα εν Κυρίω αγαπητά,

Όπως όλοι γνωρίζετε, ο Γάμος για τη χριστιανική πίστη είναι ιερό μυστήριο ενώσεως ανδρός και γυναικός και αυτό ανάγεται στη σχέση Χριστού και Εκκλησίας. Η Καινή Διαθήκη το αναφέρει ως εξής: «Το μυστήριον τούτο μέγα εστίν, εγώ δε λέγω εις Χριστόν και εις την εκκλησίαν», (Εφ. 5,32). Η θεμελιώδης αυτή πνευματική επισήμανση προς όλους σας γίνεται με αφορμή το προς ψήφιση νομοσχέδιο του λεγόμενου «γάμου» μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου.

Για τη χριστιανική πίστη, ο ιερός θεσμός της οικογένειας συνδέεται άμεσα με τα διακριτά πρότυπα του πατέρα και της μητέρας, όπως επιβεβαιώνει η θεϊκή εντολή: «Τίμα τον πατέρα σου και την μητέρα σου», (Έξοδ. 20,12), και, κατά τούτο, το παιδί έχει αναφορά σ᾽ αυτούς. Ο οποιοσδήποτε ουδέτερος προσδιορισμός των σχέσεων αυτών καταλύει τον φυσικό θεσμό της οικογένειας, αναδεικνύοντας στο όνομα ενός μονομερούς και μειοψηφικού «δικαιωματισμού» καινοφανείς κοινωνικούς θεσμούς.

Η Ιερά Επαρχιακή Σύνοδος της Εκκλησίας Κρήτης, εκφράζει τον έντονο προβληματισμό Της, τη βαθειά ανησυχία Της και την αντίθεσή Της, για το προς ψήφιση σχετικό νομοσχέδιο του λεγόμενου «γάμου» μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου.

Για τον λόγο αυτό απέστειλε σχετικά Συνοδικά έγγραφα προς τον Εξοχώτατο Πρωθυπουργό της Ελλάδος και προς τους Εντιμότατους κ. κ. Βουλευτές της Κρήτης, καλώντας τους να εγκύψουν στο σοβαρό αυτό θέμα, ώστε να μην αποϊεροποιηθεί ο ιερός θεσμός της οικογενείας.

Εξ᾽ άλλου, το Σύνταγμα της Ελλάδος, άρθρο 21 παρ. 1, ορίζει ρητά το εξής: «Η οικογένεια ως θεμέλιο της συντήρησης και προαγωγής του Έθνους, καθώς και ο γάμος, η μητρότητα και η παιδική ηλικία τελούν υπό την προστασία του Κράτους», η οικογένεια συνδέεται εννοιολογικά με την έννοια του γάμου, της μητρότητας και των παιδιών, και δίδεται έτσι αυξημένη θεσμική προστασία, αλλά και θεσμική κατοχύρωση.

Είναι βέβαιο ότι η θεσμοθέτηση του λεγόμενου «γάμου ομόφυλων» θα επιφέρει σύντομα και άλλες θεσμικές αλλαγές καταλυτικής σημασίας για την ελληνική κοινωνία, αναφέροντας εδώ, ενδεικτικά, την κατάργηση των ιερών ονομασιών «πατέρας» και «μητέρα», με την αντικατάστασή τους από τους όρους «Γονέας 1» και «Γονέας 2».

Η Ορθόδοξη Εκκλησία εκφράζει τη διαχρονική της αλήθεια, η οποία δεν διαμορφώνεται με όρους επικαιρότητας. Σέβεται, βέβαια, το πρόσωπο και τις επιλογές του κάθε ανθρώπου και δεν απορρίπτει κανένα. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι ο οποιοσδήποτε δικαιωματισμός και το κάθε κοινωνικό φαινόμενο πρέπει να καταξιώνεται και ως θεσμός.

Η επίκληση από κάποιους της ισότητας μεταξύ του γάμου ανδρός και γυναικός και του λεγόμενου «γάμου» ομόφυλων και κατ᾽ επέκταση του ίδιου δικαιώματος τεκνοθεσίας, παραγνωρίζει τα θεμελιώδη δικαιώματα που έχουν τα παιδιά να ανατρέφονται σ᾽ ένα οικογενειακό περιβάλλον, το οποίο να μη προκαλεί σύγχυση ως προς την γονεϊκή ταυτότητα.

Δεν ευσταθεί το φερόμενο επιχείρημα, ότι η θεσμοθέτηση του λεγόμενου «γάμου» των ομόφυλων ζευγαριών επιβάλλεται από υπερεθνικής ισχύος Καταστατικούς Χάρτες, είτε από το Ενωσιακό Δίκαιο, είτε από το ισχύον Σύνταγμα της Ελλάδος. Γι᾽ αυτό και εναπόκειται σε κάθε Κράτος, ανάλογα με την πολιτισμική του ταυτότητα και τον αξιακό του πολιτισμό, να νομοθετήσει ή όχι για το ζήτημα αυτό. Και αυτό παρατηρείται στις Χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπου δεν υπάρχει ομοιογενής ρύθμιση, αλλά στο πλαίσιο της πολυπολιτισμικότητας υφίστανται έντονες διαφοροποιήσεις.

Η μόνη αρμόδια για να νομοθετεί είναι η Πολιτεία. Όμως, η Εκκλησία, όπως και κάθε πολίτης, έχουν το συνταγματικό δικαίωμα να εκφράζουν ελεύθερα τη θέση τους.

Σας γνωρίζουμε, λοιπόν, τη θέση της Τοπικής μας Εκκλησίας και σας καλούμε να παραμείνετε σταθεροί στις αξίες και στις αρχές της χριστιανικής πίστης και να κρατήσετε τα αγαθά που μας κληροδότησαν οι αιώνες της ιστορίας, του πολιτισμού και της ορθόδοξης παράδοσής μας, για να μη διασαλευθούν αξίες αιώνων και για να μη πληγωθεί ακόμα περισσότερο, ο ιερός θεσμός της οικογένειας.

Με πατρικές ευχές και εν Κυρίω αγάπη

† Ο Κρήτης Ευγένιος, Πρόεδρος
† Ο Γορτύνης και Αρκαδίας Μακάριος
† Ο Ρεθύμνης και Αυλοποτάμου Πρόδρομος
† Ο Κυδωνίας και Απoκoρώνoυ Δαμασκηνός
† Ο Λάμπης, Συβρίτου και Σφακίων Ειρηναίος
† Ο Ιεραπύτνης και Σητείας Κύριλλος
† Ο Πέτρας και Χερρονήσου Γεράσιμος
† Ο Κισάμου και Σελίνου Αμφιλόχιος
† Ο Αρκαλοχωρίου, Καστελλίου και Βιάννου Ανδρέας